Kaip atrodo įvairialypė Europos vietos ir regionų valdžių dėlionė? Kaip per pastaruosius metus, pažymėtus klimato ir sveikatos krizės, keitėsi savivaldybių, apskričių ir regionų atsakomybės? Kurie sėkmingi teritorinių reformų pavyzdžiai galėtų įkvėpti kitus?
Atsakyti į šiuos klausimus padės naujas skaitmeninis įrankis, pavadintas “Europos teritorijų valdymas, įgaliojimai ir reformos” (angl. Territorial Governance, Powers and Reforms in Europe), trumpiau – TERRI ataskaita. Šioje platformoje apžvelgiamos pastarojo dešimtmečio teritorijų reformos, decentralizacijos kryptys ir besikeičiantys santykiai tarp centrinės ir vietos valdžių keturiasdešimtyje šalių.
Pandemijos kontekste apžvelgiama ir vietos valdžios atsakomybė sveikatos apsaugos srityje skirtingose šalyse, įvertinamas COVID-19 poveikis šiai sričiai, tendencijos iliustruojamos duomenų lentelėmis.
Šis naujas skaitmenis įrankis leis keliais paspaudimais pasiekti atskirų šalių profilius, interaktyvų žemėlapį bei rekomendacijas politikams, kaip įgyvendinti sėkmingas teritorines reformas.
TERRI ataskaita remiasi Europos savivaldybių ir regionų tarybos (angl. CEMR, tyrimo duomenimis, kuriuos patiekė organizacijos nariai – asociacijos – apie savo vietos ir regionų valdžių situaciją visoje Europoje. CEMR, kurios nare LSA yra nuo 2001 metų, vienija daugiau kaip 60 regionines bei vietos savivaldybių asociacijų iš 41 Europos valstybės.
Tendencijos, keičiančios Europos vietos lygmenį
Nors įvairiose Europos šalyse situacijos neabejotinai skiriasi, ataskaitoje išskiriamos ir kelios bendros tendencijos.
Šiuo metu Europą sudaro 114,534 miestai ir miesteliai, 1058 apskritys bei 353 regionai. Pastebima, kad keliose šalyse pastaruoju metu buvo vykdomos reformos mažinant savivaldybių ar regionų skaičių ir siekiant konsoliduoti konkrečias teritorijas į didesnius administracinius vienetus. Pavyzdžiui, Portugalijoje, Albanijoje, Estijoje, Latvijoje, Ukrainoje ir Turkijoje gana drastiškai sumažintas savivaldybių, Norvegijoje ir Prancūzijoje – regionų skaičius.
Vykdant teritorines ar sveikatos sistemų reformas svarbus vaidmuo teko nacionalinėms vietos ar regionų valdžių asociacijoms. Šios asociacijos atliko svarbų darbą pristatant savo nariams ekspertinę informaciją ir geruosius pavyzdžius bei derantis su centrine valdžia dėl, pavyzdžiui, sveikatos srities biudžetų.
Daugelyje šalių stebima ir sveikatos apsaugos srities įgaliojimų decentralizacija, suteikiant daugiau atsakomybės vietos valdžioms ir/arba stiprinant koordinaciją tarp skirtingų valdžios lygių.
Daugiau panašių pokyčių ir tendencijų rasite susipažinę su TERRI ataskaita.